خانه » آسانسور » تعویض فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد آسانسور در تهران

تعویض فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد آسانسور در تهران

تعویض فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد آسانسور در تهران

تعویض فلکه موتور آسانسور به دلیل خوردگی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد در بسیاری از آسانسورها پیش می آید. برای تشخیص خوردگی فلکه ها فقط کافی است که اطراف فلکه های موتور و هرزگرد را بررسی کنید.
نشانه های خوردگی فلکه ها
وجود براده های آهن در اطراف فلکه موتور
ایجاد شیارهای مارپیچی در شیارهای فلکه که در واقع همان رد سیم بکسل بر روی شیارها
فروفتگی سیم بکسل داخل شیارها دلایل خوردگی فلکه موتور و فلکه هرزگرد
از دلایل خوردگی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد که در نتیجه آن نیاز به تعویض فلکه ها می شود، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
تراز نبودن فلکه موتور به نسبت کابین آسانسور که در زمان نصب آسانسور باید دقت لازم در جهت یک راستا بودن فلکه های موتور با کابین آسانسور اعمال شود تا مانع خوردگی فلکه به وسیله سیم بکسل شود.در واقع در این حالت سیم بکسل چون به سمت چپ یا راست شیار فلکه فشار می آورد ، باعث خوردگی آن می شود.
بالانس نبودن وزنه تعادل و کابین آسانسور نیز دلیل خوردگی فلکه موتور است با توجه به اینکه هنگام راه اندازی آسانسور معمولا بالانس بودن دقیق وزنه تعادل و کابین آسانسور انجام نمی شود ،خوردگی فلکه موتور و فلکه هرزگرد در طولانی مدت را سبب خواهد شد .
یکسان نبودن میزان کشش سیم بکسل ها نیز از دلایل خوردگی فلکه موتور است که هنگام بکسل ریزی آسانسور باید کشش همه آنها یکسان باشد. به عنوان مثال بکسلی که کشش بیشتری به نسبت بقیه دارد، شیار خود را میخورد. اما نکته قابل توجه این است که هنگام بررسی کشش بکسل ها، هیچ تفاوتی در ظاهر احساس نمی کنید و بهتر است کابین را در طول چاله حرکت دهید و به طور تقریبی هر سه متر کشش بکسل را بررسی کنید. به این دلیل که ممکن است بکسل در طول حرکت به سمت بالا، پیچش آن باز شود و شل شود و مثلا هرچه پایین تر که می رسیم بکسل بپیچد و سفت تر شود که در هرصورت باید بررسی شود.
عدم رعایت تناسب میزان سختی فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد با سختی سیم بکسل. منظور از سختی فلکه ها و سیم بکسل، جنس آن است که باید مطابق استاندارد ساخته شده باشند . در واقع اگر سختی فلکه ها نسبت به سیم بکسل بیشتر باشد ،باعث خوردگی بکسل خواهد شد و یا برعکس. البته در خیلی از موارد فلکه هرزگرد خوردگی بیشتری نسبت به فلکه موتور دارد زیرا فلکه موتور مطابق استاندارد بین المللی ساخته می شود اما فلکه های هرزگرد ممکن است استاندارد های روز را رعایت نکنند.
خشک بودن سیم بکسل آسانسور نیز می تواند در خوردگی فلکه موتور نقش داشته باشد. سیم بکسل آسانسور معمولا دارای مغز کنفی بوده که روغن مخصوص آغشته است. شرایط محیطی آسانسور می تواند باعث خشک شدن بکسل شود و در نتیجه این خشکی زیاد بکسل باعث خوردگی فلکه ها می شود. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از سرویسکار آسانسور بخواهید با استفاده از روغن های مخصوص بکسل ها را روغن کاری کنند.
البته لازم به ذکر است که استفاده طولانی مدت و عمر زیاد آسانسور با وجود بهره جستن از بهترین و بروز ترین تجهیزات باز هم خوردگی فلکه را خواهید داشت و بایستی نسبت به تعویض یا تعمیر آن اقدام نمود
برای خدمات تعویض و مشاوره با پشتیبانی با شماره تماس : ۰۹۱۲۲۴۸۹۱۰۴  و ۰۹۳۵۷۰۱۸۲۶۰  تماس بگیرید در مورد طریقه متعادل شدن فاصله بین کابین و وزنه تعادل نکته مهم این است که در فلکه های هرز گرد، شیارها نقش کشش ندارند و فقط برای هدایت سیم بکسل ها استفاده می شوند و در واقع نیروی کششی ایجاد شده بوسیله فلکه گیربکس متناسب با کاهش یا افزایش زاویه پیچش زاویه ای که سیم بکسل ها بدور فلکه گیربکس می پیچند، کاهش یا افزایش می یابد بنابراین می توان متوجه شد که استفاده از فلکه هرز گرد، نیروی کششی فلکه گیربکس را کاهش می دهد و این یکی از اساسی ترین اصول سیستم تعلیق آسانسور می باشد.
البته توجه نمایید که محل نصب فلکه هرز گرد بسیار مهم است و باید بصورتی باشد که نیروی کششی مفید توسط فلکه گیربکس ایجاد شود. همچنین حداقل میزان زاویه پیچش بدور گیربکس، صد و پنجاه درجه است و توجه کنید که فلکه هرز گرد هم راستا و هم جهت فلکه گیربکس باشد.آموزش آسانسور (فلکه هرزگرد)
در مبحث آموزش آسانسور ، به لزوم استفاده فلکه هرزگرد در آسانسور می پردازیم:
اصولا نقش اساس یک فولی (pulley) در آسانسور تغییر جهت نیرو و ایجاد فاصله مابین سیم بکسلهای آسانسور است.
برای خدمات تعویض و مشاوره با پشتیبانی با شماره تماس : ۰۹۱۲۲۴۸۹۱۰۴  و ۰۹۳۵۷۰۱۸۲۶۰  تماس بگیرید در کلاس های آموزش نصب آسانسور به این بحث پرداخته می شود که چنانچه یک قرقره در آسانسور ثابت باشد(شکل فوق) ، مزیت مکانیکی سیستم همان یک بوده و هیچ تغییری در اندازه نیرو صورت نخواهد گرفت، صرفا جهت نیرو تغییر خواهد نمود. اما در صورتیکه قرقره از نوع متحرک باشد، علاوه بر جهت نیرو، اندازه نیرو نیز تغییر خواهد نمود، بعنوان مثال در شکل زیر مزیت مکانیکی سیستم دو است و نیروی لازم جهت جابجایی سیستم نصف خواهد بود. مضاف بر این که سرعت نیز کاهش پیدا خواهد نمود.این نوع قرقره ها در آسانسورهای ۲:۱ استفاده می گردد بطوریکه هم روی کابین و هم روی وزنه تعادل حداقل یک عدد فلکه هرزگرد قرار می گیرد.(از نوع متحرک)
قطر و تعداد شیارهای فلکه هرزگرد از روی فلکه موتور تعیین می گردد. در واقع گام فلکه ها می بایست از روی فلکه موتور تعیین گردد. در صورتیکه فلکه موتورقابلیت نصب سیم بکسل نمره ۱۰ داشته باشد. قطر فلکه های هرزگرد نیز باد حداقل چهل برابر قطر سیم بکسل مصرفی خواهدبود. غالب فلکه ها از نوع چدنی می باشند.

برای خدمات تعویض و مشاوره با پشتیبانی با شماره تماس : ۰۹۱۲۲۴۸۹۱۰۴  و ۰۹۳۵۷۰۱۸۲۶۰  تماس بگیرید 

تعویض فلکه موتور آسانسور و فلکه هرزگرد آسانسور در تهران

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
تماس با امداد آسانسور تماس با امداد آسانسور